Franšizė (angl. Franchise)

1. Įmonės turimų tam tikrų išimtinių teisių, verslo koncepcijos, prekinio standarto, prekės ženklo, dizaino, patento, operacinės sistemos, įrangos, mokymų, suteikimas kitai įmonei naudotis verslo tikslais, mainais už tai gaunant nustatytą atlygį, pvz., pajamų dalį. Franšizę suteikęs asmuo gali prižiūrėti franšizės gavėją – ar šis tinkamai laikosi iškeltų reikalavimų. Franšizės būdu organizuojama tokių įmonių kaip Hilton Hotel, McDonald’s, Office1, Čili veikla. [1]

2. Draudimo franšizė - ta dalis pinigais, kuria įmonė/žmogus dalyvauja atlyginant nuostolius: įvykus draudiminiam įvykiui nuostolis iki tam tikros sumos (nurodytos kaip franšizė) bus atlyginamas pačios įmonės/žmogaus ir tik nuostolis, viršijantis tą sumą (franšizę), bus atlyginamas draudimo bendrovės. Galimos dvi franšizės rūšys:
1) besąlyginė franšizė – dalis pinigais, kuria įmonė/žmogus dalyvauja atlyginant nuostolius, neatsižvelgiant į žalos dydį;
2) sąlyginė franšizė – dalis pinigais, kuria įmonė dalyvauja atlyginant nuostolius, atsižvelgiant į žalos dydį.
Franšizė gali būti išreikšta tiek pinigine (eurasi), tiek procentine (procentai nuo draudimo sumos) išraiška, pavyzdžiui, 10% arba 10 000 Eur vienam draudiminiam įvykiui per vienerius draudimo metus. [2]

Pavyzdys

Jei nustatyta franšizė yra 500 Eur, o draudiminio įvykio atveju kliento patirti nuostoliai sudaro 5 000 Eur, tai klientui draudimo bendrovė kompensuos 4 500 Eur (5 000 – 500 = 4 500).


Rūta Vainienė

Terminą “Franšizė” apibūdino Rūta Vainienė knygoje "Ekonomikos terminų žodynas"

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai: